مهارتهای زندگی ابزاری قوی در دست متولیان بهداشت روانی جامعه با هدف توانمندسازی جوانان در ابعاد روانی و اجتماعی است و به افراد کمک میکند تا مثبت عمل کنند و هم خودشان و هم جامعه را از آسیب های روانی واجتماعی محفوظ دارند و سطح بهداشت روانی شان را ارتقاء دهند .
هدف دوره:
آموزش دوره کوچینگ پیش از هر چیز نیاز به آشنایی کامل با مفهوم کوچینگ دارد. کوچ یعنی مربیگری و هدایت کردن افراد برای دستیابی به یک هدف مشخص. کوچ کردن را بیشتر در زمینههای ورزشی شنیدهایم اما این واژه معنای وسیعتری داشته و امروزه در کسب وکار و تجارت و یا حتی زندگی شخصی کاربرد دارد.
کوچینگ قصد دارد بهرهوری فرد را بالابرده و کیفیت راه و روش برای رسیدن به یک مقصد مشخص را افزایش دهد. کوچینگ گذشته را فراموش میکند و بهجای آن تمام تمرکز خود را بر حال و آینده میگذارد زیرا این دو زمان تنها زمانهایی است که میتوان در آن تغییری ایجاد کرد.
در فرآیند کوچینگ نیاز به یک کوچ حرفهای از نیازهای اساسی است. یک کوچ حرفهای هرگز یک الگوی حاضر و آماده را در اختیار کسی قرار نمیدهد بلکه سعی میکند با باز کردن دید او نسبت به خود و تواناییهایش این مهارت را در وی به وجود آورد که زندگی را به شیوه بهتری برنامهریزی کند و درواقع بهجای ماهی دادن ماهی گیری یادشان میدهد.
دوره کوچینگ به افراد کمک میکند که از تئوریها فاصله گرفته و به تجربیات عینی روی بیاورند درواقع تجربیات مختلف را به معنای واقعی تجربه کنند. کوچ قرار نیست افراد را از چالشها دور و ایمن نگاه دارد بلکه دقیقاً به آنها فرصت قرار گرفتن در دل چالش را میدهد.
در دل طوفان است که یاد میگیرند کشتی را چگونه بهسلامت هدایت کرده و به ساحل برسانند. کوچ یا مربی به فرد فرصت میدهد که فکر کند، ایدههای خود را پرورش دهد بدون اینکه کوچکترین قضاوتی در مورد او داشته باشد. مربی به تفاوتهای فردی احترام میگذارد و ازنظر او همه افراد توانمند هستند مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.
کوچ نقش تعلیمی یا دستوری ندارد و بیش از هر چیزی یاریگر و همراه است. در دنیای جدید هر فردی میتواند برای مقاصد مختلف از یک کوچ راهنمایی بگیرد. برای انتخاب بهترین کوچ باید در نظر بگیرید که فرد موردنظر در زمینه خاصی که شما میخواهید باتجربه و خبره باشد.
تواناييهاي مورد انتظار دانش پذيرفتگان دوره:
دانش کافی در زمینه فعالیت کاری
حداقل دانش روان شناسی
حداقل مهارت روانشناختی
علاقه به یادگیری
نیاز به یادگیری
شرايط ورود به دوره (پيشنيازهاي ورود):
دارا بودن مدرك كارشناسي از دانشگاهها و مؤسسات آموزشي معتبر كشور
ارزيابي در طی دوره:
در پایان هر دوره توسط اساتید ارزشیابی به عمل می آید.
شرایط اخذ گواهینامه پایان دوره:
کسب حداقل نمره اعلام شده توسط گروه
ارائه ی پروژه پایانی (با صلاحدید گروه)
حضور مستمر در دوره (با احتساب میزان غیبت های مجاز)
رعایت کامل آیین نامه ها و ضوابط دانشگاه و همچنین آیین نامه و ضوابط مربوط به برگزاری دوره که قبلاً به رویت و تأیید دانش پذیر رسیده است.
تسويه حساب کامل مالی
مدت زمان دوره:
80ساعت
زمان و نحوه تشکیل کلاس ها:
حضوری
کد معمولی (در هفته)
کد فشرده (5شنبه-جمعه)
آنلاین
سرفصل های دوره:
- اهمیت ارتباط
- تعریف ارتباط موثر
- اجزا ارتباط و انواع ارتباط
- چهار مولفه در برقراری ارتباط موثر
- ویژگی های ارتباط خوب
- ویژگی های ارتباط بد
- تعریف زبان بدن
- تعریف همدلی و ارتباط عمیق و همدلانه
- موانع همدلی
- راه های تقویت همدلی
- تعریف شنیدن و گوش دادن
- سطوح گوش دادن
- بازخورد چیست؟
- انتقاد چیست؟
- اهمیت بازخورد
- اهداف بازخورد