در دوره MBA، دانش و مهارت لازم در حوزه های مدیریت و کسب و کار آموزش داده خواهد شد. حضور مدیرانی که تجربه کار مدیریتی دارند، می تواند فرصت یادگیری جمعی برای کلیه مخاطبین دوره را فراهم سازد.
معرفي دوره
هدف دوره
اداره و راهبری مؤثر و کارآمد سازمان یا یک بخش تخصصی از آن نظیر بخش های تولیدی بازاریابی و فروش اطلاعات و مالی و ایجاد تحول در یک بخش تخصصی سازمان، طراحی هدایت و رهبری تحول در کل سازمان پس از کسب تجارب عملی در مدیریت، کارآفرینی با ایجاد فعالیت های جدید در درون سازمان های جدید ،ارائه خدمات مشاوره ای و مطالعاتی در زمینه ای مزبور به مدیران سازمانهای اقتصادی و اجتماعی.
بهبود نظام مدیریت در سطح واحدهای تولیدی و خدماتی از طریق رشته مدیریت اجرایی لازمه دستیابی به اهداف خاص آموزشی زیر است :
- آماده کردن شرکت کنندگان برای قبول وظایف مدیریت از طریق آشنایی با آخرین دستاورد های دانش مدیریت و تقویت قابلیت های تحلیل،ابتکار،خطر پذیری،ارتباطات،تصمیم گیری و بالاخره رهبری مؤسسات تابعه.
- ایجاد زمینه جهت ارتباط نزدیکتر و مؤثرتر میان مدیران و کادر مشاوران و کارشناسان مدیریت از طریق دستیابی به دیدگاه ها و زبان مشترک علمی،در جهت استفاده بهینه مدیران از کادر مذکور.
از اینرو انتظار میرود شرکت کنندگان این دوره مهارت های زیر را کسب نمایند:
- نگرش علمی به مدیریت:این مهم از طریق آشنایی وسیع با تجربیات دنیای صنعتی و پژوهش های معمول در رشته مدیریت و نیز پی بردن به اهمیت نگرش علمی به مسایل مدیریت محقق خواهد شد که در آن صورت از تفکر یک بعدی ،شتاب زدگی در عمل و پیش داوری درباره روش های کارآمد مدیریت که از ویژگی های نگرش غیر علمی است پرهیز خواهد شد.
- کسب دانش مدیریت: آشنایی مدیران با تجربیات کشورهای صنعتی و نیز تحقیقات اندیشمندان مدیریت موجب ارتقاء سطح دانش هایی در این زمینه می شود و این امر از سوئی زمینه استفاده مؤثرتر از فنون جدید مدیریت را توسط مدیران فراهم میکند و از سوی دیگر ارتباط و همکاری نزدیکتری میان مدیران و کارشناسان مدیریت ایجاد کرده موجب می شود که مدیران از مشاوران و کادر ستادی خود بهتر استفاده کنند.
تواناييهاي مورد انتظار دانشپذيرفتگان دوره
- کنترل رفتارهای کارکنان، هدایت و رهبری افراد و گروه ها در سازمان
- ایجاد تحول در بخش های تخصصی سازمان و کارآفرینی با ایجاد فعالیت های جدید در درون سازمان
- علاقه مند به یادگیری مطالب روز مدیریت
شرايط ورود به دوره (پيشنيازهاي ورود)
دارابودن کارشناسی و یا کاردانی از دانشگاههای معتبر و یا دارا بودن سابقه کار برای دارندگان دیپلم
اهداف و مخاطبان دوره |
- مدیران و کارآفرینان کشور
- مديران ارشد و میانی سازمان ها و شرکت ها
- کارشناسان فعال، با انگیزه و کارآفرین
- فارغ التحصيلان مقاطع کارشناسی ارشد مؤسسات آموزش عالي در رشته هاي مختلف (علوم انساني، فني و مهندسي، علوم پايه، هنر، معماری، پزشکي و غيره)
شرایط و ضوابط ورود به دوره |
-داشتن مدرک کارشناسي از دانشگاه ها و مؤسسات آموزشي معتبر کشور و يا خارج از کشور مورد تأئيد وزارت علوم، تحقيقات و فناوري
- داشتن حداقل 5 سال سابقه کار برای مقطع فوق دیپلم و 10سال برای مقطع دیپلم
- موفقيت در آزمون ورودی و مصاحبه حضوری
ارزيابي در طی دوره |
- در پايان از دروس در تاريخ هاي مشخص شده، از دانشپذيران آزمون به عمل مي آيد که نمره نهایی شامل نمره کتبي و نمره پروژه مي باشد.
- حداقل نمره قبولي در هر درس 14 مي باشد.
- حداکثر میزان غیبت مجاز در هر دوره 3 جلسه برای هر سرفصل می باشد.
شرایط اخذ گواهینامه پایان دوره |
- کسب حداقل نمره 14 از ميانگين دروس ارائه شده در دوره
- ارائه ی پروژه پژوهش محور پاياني (در ترم آخر) با کسب حداقل نمره 16 به همراه تأییدیه اساتید راهنما
- حضور مستمر در دوره (با احتساب میزان غیبت های مجاز)
- رعایت کامل آیین نامه ها و ضوابط دانشگاه و همچنین آیین نامه و ضوابط مربوط به برگزاری دوره که قبلاً به روئیت و تأیید دانشپذیر رسیده است.
- تسويه حساب کامل مالی
مدت زمان |
مدت زمان دوره مديريت استراتژیک MBA یک سال (12 ماه) به مدت400 ساعت آموزشي می باشد.
زمان تشکیل کلاس ها |
- کد معمولی (سالانه - روزهای اخر هفته)
- کد فشرده (بیشتر ویژه متقاضیان صنعت و بازرگانی و شاغلین می باشد)
- کد برون سازمانی ( با توجه به زمان مورد نظر آن سازمان برگزار میگردد)
- سایر کدها (جهت کسب اطلاع از تاریخ و زمان برگزاری با واحد آموزش تماس بگیرید)
محتوی دوره |
دروس در چهار دسته بندی می باشند. که 30 درصد دروس تئوری و 70 درصد بصورت عملی می باشد.
- دروس اصلی و پایه
- دروس تخصصی
- دروس اختیاری
- سمینار/ پروژه/ کارورزی/ پایان نامه
سرفصل دوره
- مقدمه ای بر مدیریت استراتژیک
- انواع استراتژی ها و مدیریت استراتژیک در سازمان های مختلف
- بررسی محیطی و عوامل خارجی و عوامل داخلی
- مباحث استراتژیک پیرامون کارآفرینی و کسب و کارهای کوچک و سازمان های غیر انتفاعی
- مبانی و مفاهیم ریسک و نگرش استراتژیک به مدیریت ریسک
- مدل ها و روش شناسی مدیریت ریسک
- برنامه ریزی و مدیریت ریسک استراتژیک
- شناسایی ریسک
- تجزیه و تحلیل کیفی و کمی ریسک
- برنامه ریزی پاسخ به ریسک
- کنترل و نظارت بر ریسک
- تحلیل ساختاری استراتژی ریسک
- تحرکات رقابتی
- تحلیل ساختاری درون صنایع
- استراتژیهای رقابتی در صنایع غیر متمرکز و صنایع نو ظهور
- استراتژی های رقابتی در صنایع در حال بلوغ و در حال افول
- رقابت در صنایع جهانی
- تصمیمات استراتژیک در حوزه استراتژی رقابتی
- تدوین استراتژی
- انتخاب استراتژی
- اجرای استراتژی
- ارزیابی و کنترل استراتژی
- آشنایی با مفاهیم ومدیریت تحول
- مدیریت تحول سازمان
- استراتژی های تغییر و تحول سازمان
- برنامه های ایجاد تغییر
- ابعاد سیستمی برنامه های تحول سازمانی
- رهبری تحول