معرفی دوره
برقراری ارتباط موثر با مخاطبان و ساخت تصویر مناسب و مطلوب از سازمان ها ، نهاد ها ، شرکت ها ، و حتی افراد بدون بهره گیری از روابط عمومی حرفه ای و اصولی کاری است نا ممکن . اما روابط عمومی حرفه ای چیست ؟ اصول و مدل های آن کدامند ؟ مبانی تولید و مدیریت محتوا چیست ؟ محتوا را چگونه و در کدام رسانه بایستی منتشر نمود ؟ تفاوت ها و تشابهات روابط عمومی با بازاریابی و تبلیغات چیست ؟ چگونه آن ها یکدیگر را تکمیل می نمایند ؟ شبکه های اجتماعی و رسانه ها و ابزار دیجیتال چه تاثیری بر روش های روابط عمومی داشته اند؟
دوره مدیریت روابط عمومی و سخنرانی برای پاسخگویی به این پرسش ها و تربیت متخصصین و مدیران کارآمد در روابط عمومی طراحی شده است . در شرکت ها ، شناخت ، درک متقابل و ارتباطات برای دستیابی به اهداف ، به عنوان یک اصل اساسی مدیریت پذیرفته شده است . این نوع ارتباط که از آن به عنوان روابط عمومی یاد می شود یکی از مهم ترین عوامل موثر در سرنوشت هر شرکت و گروه محسوب می شود . به طور کلی بخش روابط عمومی به عنوان عناصر قوی در ارزیابی و تقویت برنامه ها و پیشبرد اهداف شرکت ها تلقی می شوند . امروزه نقش روابط عمومی و حیطه فعالیت آن بر هیچ کس پوشیده نیست . تمامی فعالان جامعه در بخش های مختلف فرهنگی ، سیاسی ، اقتصادی و ... به دنبال کارشناسان و مدیران روابط عمومی هستند که آن ها را در طراحی روش های معقول و تعیین باید ها و نباید های مرتبط با آینده یاری دهند.
روابط عمومی نقش های گوناگونی را در جایگاه های متفاوت و شرایط متمایز از یکدیگر ایفا می کند ، اما دو نقش قابل تفکیک آن در ارتباطات درون سازمانی و برون سازمانی از میان سایر نقش ها ، نمایان تر است . هنر روابط عمومی این است که بتواند امکانات و شرایط محیط بیرونی را تشخیص دهد و آن ها را با امکانات درون سازمان پیوند دهد و اجرای فرمان های درون سازمانی را آسان تر کند و در نهایت ارتباط سازمان را با بیرون از آن به درستی برقرار نماید . در این راستا اولین قدم ، شناخت محیط و شرکت است و منظور از این شناخت ، شناسایی و بررسی نقاط قوت و ضعف درونی و بیرونی آن است .
ممکن است برای شما این سوال پیش بیاید که چرا در شرکت ها یک واحد روابط عمومی وجود دارد و یا تخصص یک مدیر روابط عمومی چه چیزهایی است و او چه منابعی را مطالعه کرده است تا با فنون و اصول برقراری ارتباط آشنا شود . از مهم ترین عواملی که در آینده هر شرکت ، موسسه و یا افراد اهمیت اساسی دارد و آن را در رسیدن به اهداف یاری می کند چگونگی رابطه آن ها با افراد و شرکت ها و اداراتی است که با آن ها ارتباط دارند و هر قدر این ارتباط مداوم و مفید باشد به همان اندازه آن گروه و یا سازمان در رسیدن به اهداف خود موفق تر خواهد بود.
پس شناخت افکار عمومی و نفوذ در آن برای جلب رضایت افراد نسبت به شرکت می باشد که هم در درون شرکت و هم در بیرون از شرکت دنبال می شود . معمولا این وظایف به عنوان مجموعه ای از فعالیت های ارتباطی صورت می گیرد که می تواند آن ها را تحت عنوان امور فرهنگی و نمایشگاه ها ، انتشارات ، سنجش افکار و پژوهش و برنامه ریزی دسته بندی کرد. روابط عمومی زمانی می تواند نقش راهبردی خود را در شرکت ایفا کند که در تشکیلات و سازمان جایگاه مناسبی داشته باشد . البته در بیشتر شرکت ها روابط عمومی در چارت سازمانی به طور مستقیم زیر نظر مدیر عامل آن شرکت قرار دارد که این موضوع اهمیت روابط عمومی را نشان می دهد و به عنوان یک عضو راهبردی در شرکت فعالیت می کند.
مهارت های کسب شده در طول دوره
- مهارت های نوشتاری عالی برای بیان کامل و صحیح دیدگاه ها و نظرات و انتقال اهداف و برنامه های شرکت به رسانه ها و مطبوعات .
- اعتماد به نفس و توان ارایه عالی مطالب به منظور تاثیر مناسب در هنگام سخنرانی در همایش ها و میزگرد های رسانه ای
- مهارت های ارتباطی عالی .
- خلاقیت و ابتکار به منظور یافتن بهترین راهکار معرفی شرکت و محصولات به جامعه و بازار هدف و توان پاسخ گویی به نمایندگان رسانه در زمان مورد نظر .
- مهارت های سازماندهی و برنامه ریزی و مدیریت زمان .
- توانایی کار تیمی و کار با انواع مشتریان .
- انعطاف پذیری و توان انجام چند کار ، مدیران روابط عمومی عمدتا چندین برنامه را به صورت موازی در حال اجرا دارند و باید توانایی مدیریت هم زمان آن ها را داشته باشند .
- توانایی تحمل فشار کاری زیاد در زمان های شلوغ کاری
- منعطف بودن در برخورد با انتقادها ، زیرا رسانه ها به دقت حرف ها و رفتار مدیران ارشد و مدیران روابط عمومی شرکت ها و سازمان ها را زیر نظر دارند و نیاز است در پاسخ به انتقادها و گلایه ها، مدیر روابط عمومی با سیاست عمل کند .
- دقت و توجه به جزییات ، به منظور امکان ارتباط مناسب و موثر با رسانه ها و مشتریان .
- علاقه مندی به رسانه .
سرفصل ها
- شاه کلید موفقیت
- اکوسیستم سخنرانی
- طراحی و پیکربندی سخنرانی
- هدفگذاری سخنرانی
- طراحی و پیکربندی سخنرانی
- مقدمات و شروع سخنرانی
- میانه سخنرانی
- مدیریت ترس از سخنرانی
- دلایل ترس از سخنرانی و راههای مقابله با آن
- صداسازی و فن بیان
- آداب معاشرت سخنران