هدف دوره
مشاوره تحصیلی، به معنای تعامل و ارتباط یک مشاوره با دانشجو و دانش آموز و صحبت در مورد برنامه درسی و نتایج آموزشی در یک بازه زمانی مشخص است. غالبا، در مشاوره تحصیلی، اهداف تحصیلی با توانایی ها و عملکرد و اهداف دانش آموز سنجیده شده و در صورت تناسب و هماهنگی، اجرا میشوند. لازم به ذکر است که این مشاوره ها در صورتی موفق خواهند بود که، به صورت حضوری انجام شده و همزمان در مورد شغل و اینده دانش آموز نیز صحبت شود. علاوه بر این، دانش آموز در این مشاوره صرفا به دنبال حمایت و پشتیبانی بوده و دستیابی به این هدف موجب میشود تا به طور جدیدی تری به تحصیل خود ادامه داده و در صورت تغییر مسیر و یا یافتن موقعیت ها و یا راهکارهای بهتر با همان مشاروه مشورت کرده و با او در ارتباط مستقیم و مستمر خواهد بود. حال، اگر مشاورهایی که در این حیطه کار میکنند، دوره مشاوره تحصیلی را گذرانده باشند، میتوانند موفق تر عمل کرده و تجربیات خود را در اختیار دانش آموزان قرار دهند. سرفصل های این مقاله شامل تعریف مشاوره تحصیلی، وظایف مشاور تحصیلی، آموزش مدیریت برنامه ریزی و مشاوره تحصیلی، دوره مدیریت برنامه ریزی و مشاوره تحصیلی ، مدرک مدیریت برنامه ریزی و مشاوره تحصیلی ، گواهینامه مدیریت برنامه ریزی و مشاوره تحصیلی، اهداف برنامه ریزی آموزشی، اهداف مشاوره تحصیلی و مدیریت برنامه ریزی آموزشی هستند.
تواناييهاي مورد انتظار دانشپذيرفتگان دوره
دانشجو رشته های روانشناسی و مشاوره و علوم تربیتی
درمانگران و آشنایان به مشاوره تحصیلی و استعدادیابی
شرايط ورود به دوره (پيشنيازهاي ورود)
دارابودن مدرك کارشناسی روانشناسی و مشاوره
نحوه پذيرش دانشپذير
1- بر اساس مصاحبه بالینی و ارزیابی روانشناختی
2- بر اساس سوابق کاری و سوابق تحصیلی
سرفصل دوره
- مهارت های مطالعه
- غلبه بر اضطراب در محیط های آموزشی
- مدیریت زمان در محیط های آموزشی
- برنامه ریزی تحصیلی
- آشنایی با مفاهیم اساسی در مهارت های مطالعه همچون؛ تفکر، حافظه، فراموشی و غیره
- اهمیت و ضرورت مهارت های مطالعه
- راهبردهای یادگیری
- راهبردهای شناختی
- راهبردهای فراشناختی
- پیش نیازهای مطالعه اثربخش
- عناصر موثر در مهارت های مطالعه
- مدل های مهارت های مطالعه
- مدل مطالعه PQRST
- مدل مطالعه PQRSTC
- مدل مطالعه MURDER
- مدل مطالعه PQ5R
- مدل مطالعه کاپس
- مدل مهارت های مطالعه موسسه هدایت فرهیختگان جوان
- آشنایی با مفاهیم اساسی در مهارت های مطالعه همچون؛ تفکر، حافظه، فراموشی و غیره
- اهمیت و ضرورت مهارت های مطالعه
- راهبردهای یادگیری
- راهبردهای شناختی
- راهبردهای فراشناختی
- پیش نیازهای مطالعه اثربخش
- عناصر موثر در مهارت های مطالعه
- مدل های مهارت های مطالعه
- مدل مطالعه PQRST
- مدل مطالعه PQRSTC
- مدل مطالعه MURDER
- مدل مطالعه PQ5R
- مدل مطالعه کاپس
- مدل مهارت های مطالعه موسسه هدایت فرهیختگان جوان
- آشنایی با مفاهیم اساسی در مهارت های مطالعه همچون؛ تفکر، حافظه، فراموشی و غیره
- اهمیت و ضرورت مهارت های مطالعه
- راهبردهای یادگیری
- راهبردهای شناختی
- راهبردهای فراشناختی
- پیش نیازهای مطالعه اثربخش
- عناصر موثر در مهارت های مطالعه
- مدل های مهارت های مطالعه
- مدل مطالعه PQRST
- مدل مطالعه PQRSTC
- مدل مطالعه MURDER
- مدل مطالعه PQ5R
- مدل مطالعه کاپس
- مدل مهارت های مطالعه موسسه هدایت فرهیختگان جوان
- مبانی مدیریت زمان
- اهمیت و ضرورت مدیریت زمان در محیط های آموزشی
- عوامل مهم در تعیین مدیریت زمان
- اصول برنامه ریزی و مدیریت زمان
- اصل هدف
- اصل واقع نگری
- اصل مسئولیت
- اصل پشتکار
- اصل ابتکار
- اصل تعدیل
- فرآیند مدیریت زمان
- آشنایی با مفاهیم برنامه ریزی و برنامه ریزی تحصیلی
- اهمیت و ضرورت برنامه ریزی و برنامه ریزی تحصیلی
- ویژگی های یک برنامه موفق
- مبانی برنامه ریزی تحصیلی
- پیشبینی
- مشارکت و درگیری ذهنی و عاطفی
- عوامل موفقیت در برنامهریزی تحصیلی
- عوامل تهدیدکننده برنامهریزی تحصیلی
- اصول برنامه ریزی تحصیلی
- اصول مربوط به برنامه
- اصول مربوط به شخص برنامهریز
- مراحل برنامه ریزی تحصیلی
- مدل جامع برنامه ریزی تحصیلی