هدف دوره
به منظور یادگیری مهارت های لازم و کافی برای ورود به اتاق مشاوره و کنترل مراجعه کنندگان بصورت مجموعه ای از آموزشهای فردی و گروهی و همچنین تئوری و عملی برای بازدهی هرچه بیشتر اتاقهای مشاوره و پاسخ دهی دقیق و مناسب به مراجعه کنندگان می باشد. لذا لازم دانستیم برای بالا بردن سطح علمی و عملی مشاورین خدمات رسانی برای تمامی اقشار جامعه فراهم شده و آرامش را در جامعه نهادینه نماییم.
تواناييهاي مورد انتظار دانشپذيرفتگان دوره
شناخت و بکارگیری مفاهیم عمومی مشاوره
انجام مذاکرات حرفه ای و برقراری ارتباط مؤثر با مراجعه کنندگان
شرايط ورود به دوره (پيشنيازهاي ورود)
دارا بودن حداقل مدرك کاردانی ترجیحاً در رشته های مشاوره، روانشناسی، علوم تربیتی و علوم اجتماعی
نحوة پذيرش دانشپذير
1- مصاحبه
محتواي دوره
گروه درمانی یکی از روشهای روان درمانی است که توسط روانشناسان مورد استفاده قرار میگیرد. این درمان نیازمند حداقل یک روان درمانگر حرفهای و حداقل دو بیمار است. پویایی گروه اغلب باعث میشود تا افراد با آن حرکت کنند و درمان سرعت بیشتری نسبت به روان درمانیهای فردی داشته باشد. همچنین گروه یک حالت حمایتی ایجاد میکند تا افراد راحتتر مسائل خود را افشا کنند و به بیان مشکلاتشان بپردازند. زمانی که هدف از درمان افزایش مهارتهای اجتماعی و موارد مشابه باشد، گروه درمانی میتواند بسیار کمککننده باشد. با آگاهی از کارکردها و فواید گروه درمانی میتوانید با اطمینان بیشتری در این گروهها شرکت کرده و گامی در جهت درمان بردارید.
سرفصل دوره
- فصل اول ـ مفاهیم اساسی مشاوره گروهی
- تعریف
- فرایند تحول گروه: مرحله پیش گروه
- مرحله آغازین
- مرحله انتقال
- مرحله کار
- مرحله پایانی
- فصل دوم ـ فنون مشاوره گروهی
- مقدمه
- فنون مرحله شروع
- فنون ایجاد اعتماد
- فنون برخورد با اعضای دشوار گروه
- فنون برخود با تعارض
- فنون پایان دادن به یک جلسه گروه
- فنون بهاتمام رساندن گروه
- فنون ارزیابی مداوم و پیگیری24
- رهبری گروه
- فصل سوم ـ رویکرد روان تحلیلی به گروه
- مقدمه
- مفاهیم بنیادی
- فرایند درمان
- فنون اساسی
- نقش و کارکرد رهبر گروه
- محدودیت ها
- فصل چهارم ـ مشاوره گروهی آدلری
- مفاهیم بنیادی
- مراحل مشاوره
- نقش و کارکرد رهبر گروه
- فصل پنجم ـ روان نمایشی43
- مقدمه
- مفاهیم بنیادی
- اجزای اصلی روش روان نمایش
- مراحل روان نمایش
- فنون درمانی
- محدودیتها
- انتخاب و ترکیب گروه
- فصل ششم ـ رویکرد شخص ـ محور در گروه ها
- مقدمه
- زمینه تاریخی
- تمرکز بر روان شناسی انسان گرایانه
- مفاهیم بنیادی
- نقش و کارکردهای رهبر گروه
- مراحل گروهی
- برخی از نتایج تجربه گروه
- هنرهای بیانی شخص ـ محور در گروه ها
- اصول درمانی هنرهای بیانی
- رهنمودهایی برای ابراز خلاقانه در گروهها و تشکیل جامعه
- کاربرد: فنون و رویه های درمانی
- حوزه های کاربرد
- کاربرد رویکرد شخص ـ محور در مدارس
- کاربرد رویکرد شخص ـ محور در مدارس با جمعیت¬های چند فرهنگی
- ارزیابی رویکرد شخص ـ محور به گروه ها
- فصل هفتم ـ گشتالت درمانی گروهی
- مقدمه
- اهداف درمانی
- مفاهیم بنیادی
- نقش و کارکرد رهبر گروه
- کاربردها و فنون
- بکارگیری گشتالت درمانی گروهی در مدارس
- بکارگیری گشتالت درمانی گروهی برای جمعیت های چنرفرهنگی
- ارزشیابی رویکرد گشتالت در گروه ها
- فصل هشتم: رویکرد وجودی به گروه
- مقدمه
- تمرکز روان درمانی وجودی
- مفاهیم بنیادی
- نقش و کارکرد رهبر گروه
- محدودیتهای رویکرد
- فصل نهم ـ واقعیت درمانی گروهی
- مقدمه
- مفاهیم بنیادی
- نقش و کارکرد رهبر گروه
- عمل واقعیت درمانی در گروه ها
- محدودیت ها
- فصل دهم ـ درمان عقلانی، عاطفی، رفتاری در گروه
- مقدمه
- مفاهیم بنیادی
- تناسب REBT برای گروه ها
- دلایل کاربرد مشاوره گروهی در REBT
- نقش و کارکرد رهبر گروه
- فنون و رویه های درمانی
- محدودیتها
- فصل یازدهم ـ رویکردهای شناختی ـ رفتاری برای گروه ها
- مقدمه
- مفاهیم بنیادی
- نقش و وظایف رهبر گروه
- مراحل درمان
- کاربرد: تکنیک ها و روشهای درمانی
- گروه های درمانی شناختی رفتاری
- رویکردهای آگاهی ذهنی و پذیرش در گروه درمانی شناختی
- محدودیت های رویکرد رفتاری
- فصل دوازدهم: تحلیل تبادلی (محاوره ای)
- مقدمه
- زمینه تاریخی
- مفروضه های اساسی
- دلیل برای رویکرد گروهی
- مفروضه های اساسی
- مفاهیم بنیادی
- نقش و کارکرد رهبر گروه
- شیوه ها و فنون درمانی
- رویکرد مبتنی بر تصمیم گیری مجدد گلدینگ
- محدودیتها
- فصل سیزدهم: درمان راه حل محور کوتاه مدت در گروهها
- مقدمه
- مفاهیم کلیدی ـ نقش و کارکردهای رهبر گروه
- فرایند گروه متمرکز بر راه حل
- کاربرد: فنون و رویه های درمانی
- بکارگیری درمان کوتاه مدت راه حل محور در کار گروهی مدارس
- کاربرد درمان راه حل محور کوتاه مدت با اقشار چند فرهنگی
- مصاحبه انگیزشی
- مفاهیم مشترک درمان کوتاه مدت متمرکز بر راه حل و مصاحبه انگیزشی
- مصاحبه انگیزشی به عنوان رویکردی یکپارچه
- ارزشیابی درمان راه حل محور کوتاه مدت در گروه ها
مزایای استفاده از گروه درمانی
- فراهم شدن حمایت اجتماعی
- کاهش انزوا و بهبود مهارت های اجتماعی
- آشنا شدن با دیدگاه های مختلف و بهبود همدلی
- کاهش هزینه های درمانی
- افزایش امیدواری نسبت به پیش آگهی و روند درمان