عکس صفحه اصلی

توضیحات جامع

معرفي دوره


1- هدف دوره

هنگامی که قصد راه اندازی یک کسب و کار، یا توسعه آن را دارید، به صورت حتم نیاز دارید تا برای آن «طرح کسب و کار» تدوین نمایید. طرح کسب و کار یک برنامه همه جانبه برای آغاز یا گسترس کسب و کار است که ابعاد مختلف کسب و کار از قبیل، مالی، بازاریابی، نیروی انسانی، فنی و تکنولوژی و ... را در بر می‌گیرد. در دنیای تجارت امروز داشتن یک BP مناسب برای گرفتن وام، اخذ سرمایه، گرفتن مجوزهای لازم، پذیرش در مجموعه‌های حرفه‌ای و .... یک پیش‌نیاز بدیهی است، هر چه BP حرفه‌ای تر تنظیم شده باشد احتمال موفقیت در موارد بالا بیش‌تر می‌شود.

پیچیدگی­های بازارسازی و ابهام­ در تعیین عناصر مختلف بازار (قیمت، توزیع، تخفیف و ...)، ریسکهای مربوط به تولید محصولات جدید، ارايه خدمات نوين و متفاوت، ثبت و حفاظت از ايده و ابتكار، حساب کردن هزینه ها و درآمدها که گاهی بیش از دویست درصد احتمال تغییر در رقمها هست و سرو کار با آدمهايي هم كه به عنوان شريك يا سرمايه گذار با آنها سر و كار داريم و معمولاً نخبه، خبره و صاحب سبك هستند و معمولاً نيازمند "مديريت بر مديريت ناپذير" و ..... هستند از جمله ضرورت های برگزاری این کارگاه میباشد. در طی کارگاه به دنبال این هستیم که برای مدیریت این پیچیدگیها برنامه­ ريزي كنيم. همينطور تكليف طرح ها را با پنج حوزه "بازار و مشتریان"، "فنی و حفاظت از ايده"، "مالی و تامین منابع"، "مديريت نیروهای تخصصی و تیم مدیریتی"و "استراتژيهاي اختصاصي طرح" روشن كنيم. این دوره، فنون و روشهاي برآورد و تدوين چنين طرحي را آموزش میدهد و ريزه كاريها و روشهاي تكميل و توسعه طرح را تبيين مي كند و مهارت تدوين بخشهاي مالي طرح با نرم افزار Excel را نيز به اشتراك مي گذارد.

BP به یک عنوان نقشه راه برای شخص کارآفرین از آغاز تا موفقیت کسب و کار او را همراهی می‌کند و به نوعی راهنمای شخصی کارآفرین است.

 


2- تواناييهاي مورد انتظار دانشپذيرفتگان دوره

مخاطبین هدف خود را به خوبی درک کنند.

رقبای خود را بخوبی بشناسند و لیستی از فاکتورهایی که آنها را از رقبا متمایز می کنند، داشته باشند.

هویت برند خود را بشناسند.

علاقه به یادگیری


3- شرايط ورود به دوره (پيش‌نيازهاي ورود)

1- دارابودن مدرك پايان تحصيلات عمومي (ديپلم متوسطه/ پيش‌دانشگاهي)


محتواي دوره

  • مقدمه و تشریح اهداف کارگاه
  • آشنایی با انواع ابزارهای برنامه­ ریزی سازمانی و شرکتی(SP, BC, BP, SF, BMو ... و تفاوت و کارکرد هر یک)
  • طرح کسب و کار چیست، به چه کار می­آید و ضرورت آن چیست؟
  • معرفی کاربردی اجزاء، ارکان و ساختار مختلف طرح از جمله:

خلاصه اجرایی، خلاصه­ ای از رویای شیرین کارآفرینانه

کیستید و چیستید؟ توصیف کسب و کار، چشم­ انداز و ارزشهای حرفه ­ای

برنامه­ برای مشتریان و نقشه برای رقبا (4P بازاریابی محصول و 7p بازاریابی خدمات)

نحوه درج دارائيهاي فكري و ثبت ايده و طرح

چقدر تولید می کنید و کِی؟ نوآوری های ارزشمند محصول یا خدمت شما چیست؟

چقدر پول می خواهید و کِی؟ چقدر درآمد خواهید داشت و کِی؟

کارنامه مالی اعمال خود را پیش بینی کنید. (سود،بازگشت سرمایه، نرخ بازگشت) و. ..

تحليل حساسيت و شاخصهاي موثر بر طرحهاي مختلف در ايران

تحلیلSWOTو سناريوها و احتمالات در طرحهاي پر ريسك و ابهام

برنامه توسعه کسب و کار؛

  • معرفی نرم افزار Business Plan Pro و نحوه استفاده از Excel در محاسبات مالی و شاخصها ( نقطه سربسر، بازگشت سرمایه، NPV، IRR و ...)؛
  • نمایش فیلمها و تصاویر مرتبط و معرفي منابع، کتابها و سايتهاي مفيد فارسي و انگليسي؛
  • جمع­ بندی نكات خاص BP در فضای ایران و حوزه ­های خاص صنعتی و خدماتی
  • تمرین عملی تدوبن BP